Baanbrekend

Nieuwsgierig naar dit traject?
Bram Heerdink vertelt je er graag meer over.


Baanbrekend

Nieuwsgierig naar dit traject? Bram Heerdink vertelt je er graag meer over.

‘Baanbrekend voelt als een geheim dat zich gaandeweg ontvouwt’


Baanbrekend is hét traject waarin medewerkers vrij mogen nadenken over de toekomst van het onderwijs. Elke maand spreken we een baanbreker. Deze maand is dat: Bram Heerdink (27), docent Rekenen bij opleiding Retailmedewerker niveau 2.

 

Waarom doe je mee met Baanbrekend?

Als Baanbreker krijg je de ruimte om uit de dagelijkse bubbel te stappen en na te denken over de toekomst. We zijn altijd maar druk met het hier en nu; we begeleiden studenten, geven lessen. Dat vind ik heel leuk, maar soms heb ik de behoefte om stil te staan bij waar we naartoe gaan. Hoe ziet de toekomst eruit? Bij Baanbrekend krijg je de ruimte om daarmee aan de slag te gaan.

Wat is je (tot nu toe) het meest bijgebleven?

Dat je van tevoren nooit weet wat je zal raken of inspireren, totdat je ermee wordt geconfronteerd. Bij Baanbrekend leer je openstaan voor nieuwe inspiratie en vanuit daar na te denken over de toekomst. Bij een aantal creatieve sessies was het bijvoorbeeld juíst leuk om van tevoren niets te weten. Dat vind ik het allermooiste aan Baanbrekend: het voelt als een geheim dat zich elke week een stukje verder ontvouwt. Je mag vertrouwen op het proces en alle kaders loslaten, zonder dat je weet waar dat toe leidt.

Welke baanbrekende ideeën heb jij voor het Deltion College van overmorgen?

Ik vind de eigen verantwoordelijkheid van de student een interessant thema. Onze maatschappij staat voor grote uitdagingen. Voor de studenten is het belangrijk dat zij hun eigen mening kunnen vormen en verantwoordelijkheid durven nemen voor de keuzes die zij maken. Want de wereld is complex en veranderlijk. Het geeft me energie om daarover na te denken.

Wat heeft Baanbrekend jouw gebracht?

Een hele leuke groep om mee samen te werken! Ik vind het bijzonder hoe snel er veiligheid binnen onze tribe is ontstaan. Je leert elkaar bevragen over verschillende thema’s, probeert elkaar beter te begrijpen en niets is fout. Het geeft me energie om na te denken over thema’s waarvoor ik in mijn dagelijkse werk geen tijd heb. Baanbrekend brengt me op andere plekken en, misschien nog wel het allerbelangrijkste, het brengt me dichterbij de student. Wat speelt er bij hen? Wat vinden zij belangrijk? Waar zien zij zichzelf over tien jaar? En wat hebben zij nodig om daar te komen? Met dat laatste maak je de vertaalslag naar wat we hier en nu kunnen doen. Dat vind ik super waardevol.

Hoe breng je dat verder binnen Deltion?

Ik vind het mooi om mensen te kunnen inspireren, het gesprek aan te gaan, dingen te etaleren en mensen te raken. Vanuit daar kun je elkaar vervolgens proberen te vinden binnen bepaalde thema’s. En wat mij inspireert hoeft een ander natuurlijk niet te inspireren. Baanbrekend gaat niet alleen over mij of andere Baanbrekers. Baanbrekend gaat over de toekomst, en die raakt iedereen.

Een tip voor collega's?

Praat met je studenten over de toekomst en stel je open voor nieuwe inzichten. Zij kunnen ons nog een heleboel leren en vinden het vaak ook leuk om in gesprek te gaan. Laatst bedankte ik een student na een mooi gesprek. En weet je wat hij zei? ‘Meneer, zullen we het hier morgen weer over hebben?’