Baanbrekend

Nieuwsgierig naar dit traject?
Elke van Hessem vertelt je er graag meer over.


Baanbrekend

Nieuwsgierig naar dit traject? Elke van Hessem vertelt je er graag meer over.

‘Baanbrekend is een uniek traject dat ik iedereen gun’


Baanbrekend is hét traject waarin medewerkers vrij mogen nadenken over de toekomst van het onderwijs.?Elke maand spreken we een baanbreker. Deze maand is dat: Elke van Hessem (40).
 

Waarom doe je mee met Baanbrekend?
We hebben een hele fijne groep waarin iedereen zichzelf kan zijn. Iedereen is gelijk en wordt gezien. Tijdens het Baanbrekend-traject leer je elkaar goed kennen. Je krijgt nieuwe inspiratie, input en ideeën en leert te denken buiten je normale werk- en privéwereld. Daardoor krijg je meer inzicht in jezelf. In plaats van de dingen te doen zoals je ze altijd deed, kijk je bewust naar wat voor jou werkt en wat niet. Je mag elke woensdag vier uren ‘spelen’. Ik ben inmiddels niet meer werkzaam bij Deltion, maar voor Baanbrekend kom ik nog elke woensdag terug.

 

Wat is je (tot nu toe) het meest bijgebleven?

De workshop van Floris Koot over creatief denken was voor mij een baanbrekend moment. Zijn verhaal inspireerde mij om voor mezelf te kiezen. Floris vertelde dat hij – net als ik – veelzijdig is en zichzelf een jaar lang de ruimte gaf om alles te doen wat hij leuk vond. Inmiddels werk ik zelf niet meer bij Deltion en geef ik mezelf ook een periode de tijd om te doen wat ik leuk vind/bij mij past. En om zelf op ontdekkingstocht te gaan in mijn binnen- en buitenwereld. Baanbrekend liet me zien waar mijn talenten liggen en waar mijn energie naartoe gaat. Daarop wil ik voortborduren. Ik kijk gewoon wat er op mijn pad komt en zeg ‘ja’ tegen de dingen die ik écht graag wil doen.

 

Welke baanbrekende ideeën heb jij voor het Deltion College van overmorgen?
Ik speelde tijdens Baanbrekend met het idee om persoonlijke ontwikkeling een centrale plek te geven binnen het onderwijs, met thema’s zoals ontdekken wie je bent en waar je kracht ligt. Zodat studenten er niet pas op hun dertigste of veertigste achter komen waarvan zij energie krijgen, maar tijdens hun opleiding al.

Ook in het werk van docenten zou er mijns inziens ruimte moeten overblijven om inspiratie, nieuwe ideeën en energie op te doen. Ik dacht na over hoe we (tijds)winst kunnen boeken door onnodige en tijdrovende processen en procedures (ik noem ze paarse krokodillen) te vangen. En kritisch te kijken of die wel echt bijdragen aan ons uiteindelijke doel: de student centraal.

 

Hoe breng je dat verder binnen Deltion?
Bij baanbrekend leer je dat juist los te laten. In het begin denk je: ‘ik moet een baanbrekend idee bedenken’. Maar dat is niet het vertrekpunt. Je leert te vertrekken vanuit jezelf. De ideeën komen vanzelf. Uiteindelijk komt iedereen uit bij zichzelf. Weg van het grote, overkoepelende plaatje. Je leert bewust te kijken naar waarom je doet wat je doet en wat het uiteindelijke doel is van je werk. Sommige collega’s vertalen dat terug naar hun eigen team en gaan daar met bepaalde thema’s aan de slag. Ik automatiseerde en verbeterde bijvoorbeeld op eigen initiatief een proces binnen mijn afdeling. En ervaarde de tijdswinst daarvan, voor zowel studenten als docenten. Dat is iets waar ik in de toekomst meer mee wil doen.
 

Wat heeft Baanbrekend jouw gebracht?
Baanbrekend kost je niets, maar het brengt je zoveel. Het bracht mij een fijne groep, onderling contact, persoonlijke inzichten, inspiratie en een andere kijk op mijn werk- en privéwereld. Baanbrekend is een uniek traject in de organisatie en ik gun het iedereen om dat een keer te mee te maken.
 

Een tip voor collega's?
Verlies het ‘doel’ van je werk niet uit het oog: waarom doe je wat je doet? Soms vergeten we dat we hier zijn voor de student, en gaan de middelen daaraan voorbij. Als we teruggaan naar de kern, dan houden we zoveel tijd over. Die tijd kun je gebruiken voor jezelf, om niets te doen, rust te nemen, na te denken of een wandelingetje te maken. Dat levert zoveel meer op.